Forkølelse, hoste, ondt i halsen, bihulebetændelse og influenza. Atjuu! Så blev det februar, vinterens sidste måned. Dagen er allerede tiltaget halvanden time, men men… hvad der er mindre skønt: det er også højsæson for luftvejsinfektioner.

Vil du gerne slippe? Tage det i opløbet?

Vil du vide, hvad jeg selv gør, når ubudne gæster i form af virus og bakterier banker på?

Så er denne blog skrevet til dig. Naturen tilbyder nemlig effektiv hjælp til at styrke immunforsvaret, også i akutte situationer. Og jeg har med stor gavn brugt de muligheder i over 30 år.

Der er særlig to lægeurter, som jeg virkelig kan anbefale dig. Altså der er jo faktisk mange flere end to, men de her har jeg fast i mit husapotek og jeg tøver ikke med at finde dem frem, hvis jeg mærker begyndende forkølelse eller andre symptomer på ubudne gæster. De er nemlig super effektive, og har hjulpet mig, min familie og masser af min klienter, siden jeg lærte dem at kende.

Sådan gør jeg for at tage det i opløbet

 

START HURTIGT Det vigtigste er, at komme hurtigt i gang. Jo før jo bedre. Der skal handles, lige så snart du mærker optræk til sygdom. Så kan det nemlig ofte tages i opløbet. Ved at starte tidligt, mindskes risikoen desuden for, at forkølelsen får rigtigt fat og udvikler sig yderligere til fx bihulebetændelse.

  • Boost immunforsvaret med kosttilskud – se nedenfor. Sørg for at der ALTID er gode ting i dit husapotek, så du kan komme i gang på hvilket som helst tidspunkt af døgnet og ugen. Butikkerne har det med at være lukket, når de første tegn viser sig…

 

  • Hold kroppen varm (jep, mor og mormor havde ret). Pak dig godt ind, både dag og nat. Immunforsvaret er mere effektivt, når kroppen er varm. Derfor er feber en del af immunforsvarets våben mod indtrængende bakterier og virus. De hvide blodlegemer og antistoffer, som har til opgave at nedkæmpe de indtrængende mikroorganismer, arbejder bedre og mere effektivt, når temperaturen stiger. Kulde får blodkarrene til at trække sig sammen, så antallet af immunforsvarets celler til fx næsen automatisk bliver reduceret. Det giver både virus og bakterier gode kår.

 

  • Stop indtag af mælkeprodukter, som danner slim i næse, bihule, svælg og bronkier, (virker slimdannende uanset om du er intolerant eller allergisk over for mælk eller ej, og forlænger sygeperioden med risiko for efterfølgende bihulebetændelse, bronkitis eller mellemørebetændelse). Stop indtag af sukker, der nedsætter forsvaret mod virus og bakterier i op til fire timer efter indtag, og kolde drikke, der afkøler slimhinderne. Hold kroppen varm både udvendig via påklædning og indvendig via varm mad. Begræns frugt og frugtjuice, der virker kølende.

 

  • Giv kroppen ro og hvile, sig hellere nej til en aktivitet for meget, end en for lidt, så kroppen kan koncentrere sine ressourcer på bekæmpelse af de indtrængende virus og bakterier. Det kræver energi, at finde de virusinficerede celler og slå dem ud. Hvis man presser kroppen lidt, så er immunsystemet ikke lige så effektivt og kan betyde, at man forlænger sygdomsforløbet. Prioriter at få sovet.

 

Mit redningskit indeholder tre punkter

 

1. Urter

  • Echinacea. Kom med det samme i gang med den smukke rød solhat. Lægeplanten, med det latinske navn Echinacea purpurea, som du sikkert godt kender allerede og måske også bruger. En af de mest undersøgte og veldokumenterede lægeurter. Forskning viser at Echinacea virker både forebyggende og akut på bakterier og virus. Den regulerer immunforsvaret til at yde det optimale og er effektiv støtte til immunforsvaret. Rød solhat påvirker blandt andet stoffet hæmaglutinin, som virus bruger for at kunne trænge ind i cellerne. Når stoffet ændres, kan virus ikke længere trænge gennem cellemembranerne og kan derfor ikke formere sig. Der findes mange præparater med rød solhat. Min favorit er Echinagold, der indeholder både Echinacea purpurea og Echinacea angustifolia og er stærk på aktive indholdsstoffer. Det er tørekstrakter i vegetabilske kapsler. Tag 2 kapsler 2 gange dagligt.

 

  • Andographis. Er der begyndende forkølelse tager jeg udover Echinacea også en anden urt: Andographis paniculata, der er immunstimulerende, febernedsættende, inflammationshæmmende og leverbeskyttende. Den er effektiv til såvel akutte som kroniske infektioner inklusiv vira- og bakterieinfektioner i luftvejene. Jeg bruger typisk naturlægemidlet Kan Jang, der udover ekstrakt af Andrographis paniculata også indeholder urten Eleutherococcus senticosus (også kaldet russisk rod). Russisk rod støtter immunforsvaret og fremmer modstandskraft og udholdenhed samt nedsætter stresssymptomer. Den hører til gruppen af adaptogene urter, dvs. urter, som hjælper kroppen til bedre at kunne håndtere de belastende faktorer, den bliver udsat for. Kan Jang er veldokumenteret både sikker og effektiv ved forkølelse og andre infektioner i de øvre luftveje. Studierne viser samstemmigt, at Kan Jang modvirker og lindrer almindelige forkølelsessymptomer, samt modvirker træthed og utilpashed under forkølelsen. Tag 4 tabletter 3 gange daglig. OBS: brug ikke ved graviditet, amning og forhøjet blodtryk.

 

2. C-vitamin

C-vitamin har mange funktioner i kroppen og er formodentlig det mest udforskede vitamin. At det virker immunstyrkende ved de fleste. C-vitamin beskytter imod virus, bakterier og andre uønskede mikroorganismer og deres giftstoffer. Det medvirker ved dannelsen af interferon, som beskytter cellerne ved virusangreb, forøger indholdet af hvide blodlegemer (fagocytter og neutrofile leucocytter) og fremmer dannelsen af antistoffer.

C-vitamin forebygger forkølelse og influenza, men helbreder ikke forkølelse. Men tages den i meget store doser kan en forkølelse holdes nede. C-vitamin er derfor ikke det bedste førstevalg ved akut forkølelse, det er de to urter Echinacea og Andographis. C-vitamin er ikke effektivt nok alene. Men jeg supplerer altid urterne med høje doser C-vitamin, så jeg får gavn af den synergieffekt det giver, og jeg starter på de høje doser med det samme, jeg mærker optræk til infektion.

Jeg bruger C-vitamin i pulverform (Nascorbat), som jeg ALTID har i mit husapotek. Det er nemt at tage (for både børn og voksne), da det blot røres op i vand og drikkes. 1 tsk pulver (5 gram) svarer til ca. 4500 mg ascorbinsyre. Jeg tager typisk hvad der svarer til 10.000 – 15.000 mg. Meget store doser kan give løs afføring, da uoptaget C-vitamin binder væske i tarmen. Det er ganske ufarligt, men unødvendigt, så oplever jeg det, går jeg lidt ned i dosis.

 

3. Varme drikke

Varme drikke holder slimhinderne varme og hjælper derfor immunforsvaret. Det er særlig ingefær, timian og hvidløg jeg bruger, når jeg mærker begyndende tegn på infektion. Alle tre har jeg altid i mit køkken, så det er dejlig nemt.

Ingefær – Zingiber officinale – er bakterie- og virusdræbende og modvirker både forkølelse og influenza. Ingefær er varmegivende, stimulerer kredsløbet og hjælper mod kolde fingre og fødder.

Timian – Thymus vulgaris – løsner slim og desinficerer. Virker krampeløsnende ved hoste og stærkt bakteriedræbende.

Hvidløg – Allium sativum – modvirker bakterier og virus. Stoffet allicin, der dannes når hvidløg knuses eller skæres,  hæmmer de enzymer, som en sygdomsfremkaldende bakterie har brug for i sin vækst.  

Brug også godt med ingefær og hvidløg i din mad.

 

Denne luftvejscocktail er god hjælp mod alle akutte infektioner i luftvejene:

En skive løg, tynde strimler af ingefær (1-2 spsk), hvidløg (et til to fed skåret i skiver), en kvist timian eller tørret timian (1 tsk evt. i teæg) overhældes med kogende vand og trækker i 6-8  minutter. Drikkes så varmt du kan, og så ofte du kan. Kombination virker lokalt desinficerende, og drikkes den, så snart de første symptomer opstår, kan du måske helt undgå en infektion. Indimellem hakker jeg ingefær og hvidløg fint, og sluger det sammen med teen, så får jeg alle de gode stoffer indenbords ikke kun de der udtrækkes i teen.

Prøv den, og er du sart, kan du eventuelt tilsætte en smule honning. De bakteriedræbende stoffer i honning ødelægges dog af varme, dog ikke i Manuka honning. En citronskive i glasset, kan også give bedre smag.

Tilsætter du anisfrø, bliver smagen også mere behagelig, de æteriske olier i frøene er ovenikøbet slimløsnende og krampestillende og virker lindrende på hoste.

Da mine børn var små lavede jeg en mildere smagende, men stadig effektiv te til dem, som blev døbt hostete: 1 tsk tørret timian, 1 tsk hele anisfrø, 1/4 tsk kanel overhældes med 1/2 liter kogende vand, trækker 8 minutter, sies og drikkes. Kan stå på en lille termokande, så der er til små varme slurke dagen igennem.

 

Dette redningskit har hjulpet mig utallige gange. Som regel lykkes det at få lukket døren, vendt udviklingen og forhindre en infektion i at slå sig ned, men ikke altid kan jeg slippe helt, men så går det i det mindste nemmere og det føles godt, at gøre noget, der kan hjælpe kroppen.

Hvis der er brug for ekstra hjælp

Her et par andre gode råd:

Svedekasse: Klæd dig i (flere lag) løstsiddende bomuld, tag et halstørklæde om halsen og læg to dyner over dig, så du får svedt helt igennem i et par timer eller hvis du kan holde det ud gennem det meste af natten. Næste dag kan infektionen allerede være forsvundet så meget, at du ikke længere har ondt i halsen og sygdomsforløbet kan blive kraftigt forkortet.

Næseskylning: Lav næseskylning med saltvand, det virker både akut og forebyggende mod forkølelse og bihulebetændelse. Husk at få tørret slimhinderne ordentligt efter skylningen. Se vejledning her

Dampbad med få dråber pebermynteolie eller eucalyptusolie. En gryde eller skål med kogende vand (evt. kamille- eller timiante) tilsættes 1 eller flere dråber af olien (afhænger af mængden af vand), hvorefter du forsigtigt indsnuser dampen gennem mund og næse, mens du sidder med hovedet bøjet over skålen og med et håndklæde over hoved og skål. Hold øjnene lukkede, så olien ikke svier.

Jeg har – 7,9,13 – aldrig selv haft bihulebetændelse, men skulle du være uheldig at en forkølelse udvikler sig til det, anbefaler jeg:

Ingefærsomslag på bihulerne, det er meget effektivt: Bomuldsklude – for eksempel et gammelt viskestykke – klippes i mindre stykker, som passer til pande og kæber. Du skal brug en 4-5 stykker. Bring en liter vand i kog og fjern det fra blusset. Riv en lille håndfuld ingefær, kom den i en ren gammel bomuldssok eller lav en pose af et stykke stof. Pres saften ned i vandet og kom posen i. Læg også kludene i vandet og lad det trække i mindst 20 minutter, eller til vandet er tilpas afkølet, så du kan vride kludene og lægge dem på pande og kæber. Dæk med et stykke plastik, der kan holde på varmen. Lig med det til det ikke længere er varmt, læg kludene tilbage i gryden, så de opsuger vandet og bliver varme og gentag processen. Gentag i mindst en halv time. Måske er det nødvendigt at varme gryden med ingefærsvandet, men sørg for at det ikke bliver for varmt.

Det lyder måske som en lidt omstændig omgang, men er sådan set meget nemt og er virkelig en effektiv måde, at få løsnet alt det materie, der sidder i hulerne. Det begynder at løbe ud med det samme eller i løbet af de næste par timer. Gentag processen morgen og aften eller i hvert fald en gang i døgnet i en uges tid eller indtil smerterne er væk og betændelsen renset ud. Huden kan blive rød og måske lidt irriteret. Kom evt. lidt creme på.

Hvis der er ørepine: Dryp øret med ingefærsaft. !! OBS må kun bruges hvis trommehinden er intakt !! Det har jeg vel nok brugt mange gange til mine børn, da de var små. Det er virkelig effektivt og kan lynhurtigt lindre ørepinen. Riv ingefær fint og pres det mellem fingrene, så saften løber ned i en lille kop. Bland saften med samme mængde sesamolie (ikke ristet sesamolie) eller olivenolie. Sæt koppen i dampbad, så blandingen lunes. Rør det rundt, så det blander sig så godt som muligt. Den der har ørepine lægger sig med det smertende øre opad. Tjek temperaturen ved at komme en dråbe på indersiden af håndleddet, det skal føles lunt, ikke varmt. Dryp 4-6 dråber i øret. Hjælp dråberne rundt ved at trække lidt i øreflippen og trykke lidt omkring øret. Kom vat i øret og bliv helst liggende på siden fem minutter eller mere. Dryp øret 2-4 gange dagligt.

Ikke mig men de andre …

Hvis du selv er frisk og rask, men en anden tæt på dig nyser, snotter og hoster, så gør dig selv den tjeneste, at forebygge smitte. Selvom du ikke føler antræk til noget. Tag lidt ekstra C-vitamin, D-vitamin og Echinacea. Der skal faktisk så lidt til for at forhindre, at du også rammes.

Når du er kommet godt igennem

Hvis infektionen alligevel kom indenfor og fik fodfæste, hvis de her råd ikke var tilstrækkeligt, til at tage den i opløbet, så tag bagefter, når det er veloverstået, et kig på om du har behov for at øge din generelle modstandskraft. Er din hverdagsforebyggelse i top?

  • Spiser du ordentlig mad, der styrker og støtter immunforsvaret?
  • Sover du nok og får slappet af?
  • Har du god balance i din tarm, nok af de gavnlige tarmbakterier?
  • Er du dækket godt ind med D-vitamin, C-vitamin, zink og selen i det daglige?
  • Tager du de rigtige kosttilskud?

Er du i tvivl, er det en god idé at konsultere en biopat og få lavet et tjek. Vil du en tur ind til mig, har jeg nu igen åben for nye klienter og vil med glæde hjælpe dig.

Kål og dit immunforsvar

Og apropos styrkelse af modstandskraft og forebyggelse: til det er kål eminent! C-vitaminindholdet i kål overstiger mængden i citrusfrugter. Broccoli kan fx indeholde dobbelt så meget som appelsin og citron og grønkål hele tre gange så meget. Kål styrker de gode tarmbakterier, som har direkte indflydelse på immunforsvaret (ca. 70% af immunforsvaret er knyttet til tarmen). Kål er rigt på cellebeskyttende antioxidanter og styrker kroppens egenproduktion af superantioxidanten gluthation, der har afgørende betydning for immunforsvaret læs mere her

Mange andre muligheder

Der findes mange rigtig gode immunstyrkende urtemidler og homøopatiske midler udover disse jeg har beskrevet her. Midler som jeg også bruger fra tid til anden. Men mit redningskit er det, jeg bruger igen og igen. Man får sine favoritter efter så mange års brug af naturens apotek. Det kan som sagt ikke altid holde dørene helt lukket for ubudne gæster, men det kan smide dem hurtigt ud igen og sørge for, at det ikke udvikler sig yderligere. Jeg håber, du kan få glæde af mine erfaringer, så din februar og marts ikke fyldes af snot, hoste og sygedage. Og du kan selvfølgelig sagtens bruge disse råd på andre tidspunkter af året, hvis det skulle blive nødvendigt.

 

Disclaimer Ingen af de anbefalinger nævnt i dette indlæg, kan udelukke og erstatte lægefaglig vurdering og hjælp, når det er relevant. Brug af de nævnte midler foregår på eget ansvar. Jeg har ingen hverken økonomiske eller andre interesser i de særlige produkter der nævnes, mine anbefalinger er baseret på min faglige viden samt personlig og klinisk erfaring fra min praksis. Jeg vil blot gerne dele min viden og positive erfaringer.  

Kommentar

kommentar