DET SØDE – sundhed & nydelse

Sød nydelse med fristende lækkerier uden sukker.

Mere end 100 opskrifter på uimodståelige kager, desserter, slik og snacks. I bogen DET SØDE sundhed & nydelse har Lisbeth Tordendahl samlet de bedste af sine opskrifter på fristende søde lækkerier lavet af sunde nærende råvarer. Opskrifter der viser, hvor nemt det er at lave skønne søde sager af helt naturlige ingredienser, der bidrager til din sundhed med vitaminer, mineraler, fibre, sunde fedtstoffer og proteiner. Sødet med naturlige sundere sødemidler og frugt. Ingen sukker, ingen hvede, ingen mælk. Kager bagt med fuldkorn og et stort udvalg af kager og desserter helt uden gluten. Søde glæder uden sukkerchok, træthed, ballonmave og dårlig samvittighed.

Og du behøver ingen særlige evner udi bager- og konditorfaget, opskrifterne er lavet til helt almindelige mennesker og er lette at gå til.

Køb bogen her

Bogen giver dig lækkerier til mange forskellige lejligheder:    

✔️hverdagsdesserter ✔️nemt guf ✔️muffins ✔️fastelavnsboller ✔️cupcakes ✔️farvestrålende pynt ✔️ julebag ✔️is ✔️tærter ✔️smukke lagkager ✔️skærekager

Du får masser af muligheder for at forkæle dig selv og dem du holder af med omsorgsfuld sødme og til at tilfredsstille lysten til sødt på en god måde. Der er nytænkning, kreativitet og masser af inspiration.

Lisbeth skriver i bogen: “Vi har brug for sødt. Trangen til det søde skal derfor ikke bekæmpes men derimod imødekommes. Imødekommes med lækkerier, der bidrager med noget positivt til din krop i stedet for at dræne og belaste den.”  

Udover alle de gode opskrifter får du viden om sukker, følelser og kropskemi og du får også konkrete metoder til at skabe et naturligt og afbalanceret forhold til sukker og til at få din nydelse på en sund måde. Nydelse er nemlig need to have ikke bare nice to have, hvis du vil være sund

DET SØDE – sundhed & nydelse er gennemillustreret med smukke fotos af fotograf Tia Borgsmidt. Den flotte og unikke grafiske tilrettelægning er lavet af grafiker Le Lyhne Fischer.

Køb bogen her

DET SIGER ANDRE OM DET SØDE – sundhed & nydelse:

Jeg blev forelsket ved første øjekast i denne smukke bog af Lisbeth Tordendahl, og endnu bedre blev det, da jeg på de første linier læser, at det er såvel naturligt som nødvendigt at spise lidt sødt hver dag. Ikke nogen løftede pegefingre eller noget med, at sødt er syndigt. Tværtimod udtrykker bogen en omfavnelse og anerkendelse af, at vi har brug for lidt sødt. Det handler blot om, at det søde er af høj kvalitet, er naturligt og ikke påvirker kroppen negativt. Min interesse var straks vakt, og bogen igennem udfoldes der et fantastisk smukt og nænsomt univers af sunde søde sager, der ser fantastiske ud og dem jeg har nået at smage, smagte forrygende.
Der er korte introduktioner og klare holdninger til kvalitet og råvarer, og det betyder ind med naturlige uforarbejdede og økologiske råvarer, fyldt med smag, kraft og næring og ud med de raffinerede og syntetiske. Enkelt og godt.
Bogens budskaber og opskrifter er krydret med smukke og inspirerende fotos, og måske har du også lyst til at kaste dig ud i en sommerlig bærlagkage, de skønne kryddermuffins med nødder og chokolade eller de delikate hindbær-mandelkager – allesammen helt uden tilsat sukker og bagt af de allerbedste råvarer. Bogen får mine varmeste anbefalinger.

Anette Harbech Olesen

Som udgangspunkt kan jeg godt lide Lisbeth Tordendahls ærlige, enkle og nede-på-jorden måde at formidle viden og skrive på. Her er ikke nogle unødvendige lange omstændelige eller dobbelte forklaringer, så man får mistanke om at forfatteren bliver betalt per ord eller ikke er “klar i spyttet”, og samtidig lærer jeg altid noget..……..Jeg kan melde at opskriften var supernem, målene passede perfekt og smagen er i den grad godkendt…….DET SØDE er en ualmindelig kreativ, godt gennemarbejdet og “velsmagende” bog, som i mit liv har haft den synergieffekt, at den har givet ny inspiration til min egen kreativitet. Meget bedre bliver det vel ikke. Susan Adler Jensen

Bladet Vegetaren

Det er svært at undvære søde lækkerier for langt de fleste af os, og hvorfor egentlig også? Det er budskabet i DET SØDE – sundhed & nydelse. Bliv hellere klogere på, hvordan det kan lade sig gøre at smovse i søde sager uden at få sukkerchok, konemave eller blive træt som et alderdomshjem. Lisbeth Tordendahl har i sin bog nogle appetitlige bud……. Den ligner en vinder. Tjek for eksempel pæretærte med marcipan ved lejlighed. Mums!

Magasinet Liv

I sin nye bog ”Det Søde – Sundhed & Nydelse”, præsenterer Lisbeth Tordendahl stribevis af opskrifter på gode, sunde, søde alternativer. Det er opskrifter på lækkerier, som både er indbydende og tilfredstiller trangen til sødt, men samtidig er fulde af vitaminer, mineraler, fibre, sunde fedtstoffer og proteiner.….Så nu kan du for første gang se frem til en kostomlægning, som ikke kræver, at du fornægter dig selv det søde og lækre, men tværtimod giver dig mulighed for at få tilfredsstillet trangen til sødt med god samvittighed.

Kvindeguiden.dk

…at der ikke bruges avancerede råvarer er i sig selv en hel befrielse, for det gør opskrifterne utrolig nemme at gå til. Oven i det får man en grundig indføring i hele det søde univers – på godt og ondt…. Lisbeth Tordendahl skal have ros for at lave en bog med søde opskrifter, der ikke koster en bondegård at købe ind til, og som det faktisk kan lade sig gøre at lave uden, at man skal forbi diverse special- og helsekostforretninger.

Fyens Stiftstidende og Fyns Amtsavis

…..DET SØDE er en bog der ikke blot bliver sat på køkkenhylden eller lagt til skue – man vil slet ikke kunne lade være med at læse den og afprøve opskrifterne

Tidsskriftet Mit Helbred

En spændende og yderst delikat oplevelse at nyde denne form for sundere sødt. Et umanerligt godt bud på sødt til de hverdage, der er så mange af!

Sjov for børn

Redaktionen anbefaler: “Tricolore kagen fra DET SØDE er en af de smukkeste kager, man kan servere ….utroligt appetitlige fotos i hele bogen.

BoligLiv

Her er en bog, vi bliver nødt til at give et par søde ord med på vejen. Det er Lisbeth Tordendahls nye og smukt illustrerede bog Det Søde – Sundhed og nydelse.
Ikke alene leverer bogen en stribe lækre og indbydende opskrifter på det søde liv, Lisbeth giver også en grundig introduktion til principperne bag og giver meningsfulde svar på, om sukker er farligt, om sødemidler er bedre og hvordan det nu lige er med det gluten.
Alle opskrifter uden hvede, mælk og sukker. Mange er også glutenfri. Og det kan jo være en fordel, hvis nu ernæringsterapeuten har anbefalet at leve uden disse fødevarer for en tid.
Her på CET kan vi også godt lide tankerne bag bogen: At vi, i stedet for at fx bekæmpe trangen til det søde, kan skabe en kultur, hvor det søde er af høj kvalitet. Nydelse og sundhed i stedet for sukkerchok.

CET - Center for Ernæring og Terapi

Jeg elsker Lisbeth Tordendahls tilgang til dét at have en sød tand. Trangen til sødt er naturlig, siger hun. Den skal ikke bekæmpes  – med et stykke tørt knækbrød eller 3 mandler – men tværtimod imødekommes. Og det kan den godt, uden at man bliver tyk, træt og trist af for meget sukker og andre tomme kulhydrater.…….Ja! Vi skal til at tænke anderledes. Kager kan faktisk være næring!………….Bogen “Det søde – Sundhed & nydelse” er en virkelig flot kogebog. Skønt det først og fremmest er opskrifterne, vi skal bruge, gør det ikke noget, at en kogebog samtidig er en sanselig oplevelse at kigge i. Og det er “Det søde” med sine skønne billeder og fine farver. Opskrifterne er lette at gå til uden for mange eksotiske ingredienser af den slags, der er umulige at få fat i. Og bagerst i bogen er der interessant viden om sukker og kropskemi………….Jeg kan varmt anbefale Lisbeth Tordendahl nye kogebog. Det er ganske enkelt den flotteste og mest brugbare kagebog, jeg har set, når det kommer til alternative kager uden sukker. Alice Aagaard

Plusbog.dk

“…..Det var tydeligt for mig at mærke, at der var substans i Lisbeths madlavning. Substans i sundheden, velsmagen og kreativiteten. Men også substans på mere udefinerbar måde…..Nu mange år efter udgiver Lisbeth sin 4. kogebog: “DET SØDE – sundhed & nydelse”, og som de andre kogebøger, hun har skabt, bygger den på princippet om at det både skal være sundt og en nydelse at indtage opskrifterne. Samtidigt har den også dette rodnet af substans, som i mine øjne gør den ekstra interessant og anvendelig….Bogen er en langtidsinvestering både på den måde, at opskrifterne er holdbare i årevis, og ved at brugeren af bogen investerer i et langt sundt liv. Det er en sød kombination, som fortjener at blive kendt i vide kredse.

Lars Henrik Rasmussen, Kropsånd

En virkelig skøn bog, som fortjener en plads i en hver reol hos den, som elsker det søde og har respekt for sin egne sundhed.
Bogen er spækket med vidunderlige opskrifter der er nemme at gå til og ikke kræver den store raket videnskab i bagning. Lige en bog for mig, der er elendig til at bage.

Der er opskrifter på kager, lagkager, desserter, slik, snacks, tærter, muffins, drikke og ja, jeg kunne blive ved at nævne de skønne herligheder.
Det allerbedste ved alle disse vidunderlige opskrifter er at der er ikke brugt sukker. Men kun sødme fra naturens egne råvarer i en smuk og sødmefuld komposition. Så der er alt hvad dit søde hjerte og hjerne kan begære.
Ud over de skønne opskrifter, deler hun ud af en viden der drager dig ind i et univers i, hvordan dine organer og hjerne reagere på det søde og især det industrielle hvide sukker. Hvordan det påvirker dig.

Lisbeth Tordendahl har den dejlige holdning, at trangen til sødt ikke skal bekæmpes, og med et fornuftigt samarbejde med kroppens kemi er der plads til det søde uden der laves store skader i din krop. Så både hjerne og din indre kemi bliver tilfredsstillet.
Indrømmet, efter jeg fik bogen i hånden første gang gik der ikke mere end 5 timer, før der stod en abrikos kage på bordet. Og ugen efter kom chokolade kager på bordet. Jeg valgte, at bruge chokolade uden sukker. Og jeg kunne med god samvittighed snige et lille stykke ned i min datters madpakke som en lille snack
Den er alle pengene værd, spækket med viden og sødmefulde herligheder.
Jeg har dog et (positivt) kritikpunkt, man er i dyb tvivl over, hvad man skal starte med at bage.

Lisbeth Holm, Silke akupunktur

Køb bogen her

BONUS

Her får du idéer til mix-og-match og andet inspiration til at få endnu mere ud af din bog. Og du kan se rettelser opdaget efter bogen gik i tryk. Både forfatter og forlag ønsker selvfølgelig inderligt, at bogen kommer ud total fejlfri, men ligegyldigt hvor mange minutiøse korrekturlæsninger, der er foretaget, vil der ALTID være noget der bliver overset, er jeg blevet fortalt af erfarne folk – mærkeligt nok, for alle gøre sig jo yderst umage med at opdage slåfejl og andet. Men sådan er det altså og her kære læser, bliver du som sagt opdateret, så du kan skrive til i dit eksemplar. Skulle du opdage en fejl vi ikke har set – jeg håber det ikke ! – må du meget gerne give besked til lt@wisefood.dk. Tak.

BONUS til opskrifterne i bogen:

  • Jordbærkage side 53 kan nemt forvandles til en skøn og meget smuk blåbær-fersken-kage ved at bruge friske blåbær blandet med skinfri og udskåret fersken/nektarin. Hvis du ikke vil smutte mandler selv, men køber mandler uden hinder, skal du brug 145 g til dejen. Køber du mandelmel skal det ikke være fedtreduceret.
  • Små hindbær-mandelkager kan laves glutenfri ved at bruge fuldkorns havremel i stedet for fuldkorns speltmel.
  • Gulerodskage side 71 (OBS – se rettelser nederst på siden) er også lækker med hvid cashew frosting (side 171) og orange kokos goji drys (side 168) – det er den du ser på billedet på side 169. Kagen kan bages med dadelpuré istedet for ahornssirup, hvis du vil have den rent frugtsødet. Den bliver knap så sød. Opskriften kan nemt forvandles til en lækker valnøddekage – se rettelser nedenfor.
  • Mandelkage side 85: Hvis du ikke vil smutte mandler selv, men køber mandler uden hinder, skal du brug 185 g. Bruger du færdigkøbt mandelmel, skal det ikke være fedtreduceret, og du skal så bruge 170g til dejen.
  • Kryddermuffins med nødder side 86 kan laves glutenfri ved at bruge fuldkorns havremel i stedet for fuldkorns speltmel.  Dejen kan bages i fad og pyntes med hvid cashew frosting (side 171) og pyntes med hakkede pistaciekerner og tørrede tranebær (der fås sødet med æblekoncentrat istedet for sukker). Som foto af Jule-krydderkage nedenfor.
  • Opskriften på hindbæris side 127 kan selvfølgelig bruges som basisopskrift til andre bæris.
  • Kugler side 141 kan også trilles i kokosdrys (side 168).
  • Nem kakao-hampe drik side 149 kan tilføjes lidt appelsinskal, kanel eller frisk ingefær.
  • Rustik marcipan – raw style side 179: har du ikke en stor, blød og saftig dadel, skal du bruge mere end en og evt. et par dråber vand.
  • Marcipan side 180: hvis du ikke vil smutte mandler selv, men købe mandler uden hinder, skal du bruge 185 g. Bruger du færdigkøbt mandelmel, skal det ikke være fedtreduceret.

RETTELSER til 1.udgave

Side 71: To-i-en-kage-opskrift eller Sådan Opstod En Uplanlagt Men Rigtig Lækker Valnøddekage: der er i gulerodskage-opskriften blevet byttet om på mængder af gulerod og valnødder. Til gulerodskage skal der bruges 170 g gulerod og 50 g valnødder. Til valnøddekage omvendt.

Side 86: Kryddermuffins med nødder mangler ikon “indeholder gluten”. De kan gøres glutenfri ved at bruge fuldkorns havremel i stedet for fuldkorns speltmel.

Side 118: Julekager og pebernødder: den rigtige mængde fuldkorns speltmel er 125 g.

Køb bogen her